Descartes wijst op tussentijdse wijzigingen HS-codes

Ledverlichting, zonnepanelen en elektrische auto’s opnieuw gecodeerd

Lier, 20 december 2017 – Descartes Systems Group adviseert bedrijven die internationaal handelen, om de tussentijdse wijzigingen van de wereldwijde HS-codes correct en tijdig door te voeren om douanecontroles te versnellen en het betalen van de verkeerde invoerrechten of boetes te voorkomen.

In 2017 is onder andere ledverlichting toegevoegd aan het Harmonized System. Alle producten die voorzien zijn van ledverlichting, hebben een andere code gekregen. Dit heeft impact op bijvoorbeeld autohandelaren, smartphonefabrikanten en importeurs van led-tv’s. Ook binnen de productgroep zonnepanelen zijn er nu verschillende variaties mogelijk, om welke reden de codes tussentijds zijn aangepast.

Bij de in- en uitvoer van producten moeten goederencodes worden vermeld op de factuur en op de aangifte voor de douane. Op basis van die HS-code (Harmonized System-code) worden onder andere de invoerbelasting op het product, invoervergunningen, documentatieverplichtingen en veiligheidsmaatregelen gebaseerd. Die codes worden regelmatig aangepast en eens per vijf jaar wordt het systeem grondig vernieuwd. Tussentijds vinden ook wijzigingen plaats, maar die worden niet altijd tijdig opgemerkt of doorgevoerd.

Grote gevolgen

Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het juist coderen van hun goederen. “Elk bedrijf moet zelf zijn artikelcodes, invoerrechten en douanegegevens herzien op basis van overheidsinformatie”, vertelt Martin Meacock, Director Product Management Customs bij Descartes. “Onjuiste tariefclassificaties en douanedocumentatie kunnen namelijk verstrekkende gevolgen hebben en resulteren in vertragingen aan de grens, jarenlange naheffingen en forse boetes.” Descartes is kennispartner en ondersteunt zijn klanten en relaties bij de doorvoering van wijzigingen. Ook bracht Descartes onlangs een whitepaper naar buiten, waarin het een voorbeeld aanhaalt van een Nederlands transportbedrijf dat een naheffing ontving van 1,3 miljoen euro vanwege een onjuiste tariefcode. “En dit is slechts een van de vele voorbeelden van een ogenschijnlijk kleine vergissing die leidt tot een flinke boete of claim voor fraude.”

Zelf doen of uitbesteden

Meacock: “De Kamer van Koophandel raadt aan om een specialist in te schakelen wanneer de organisatie zelf niet de kennis of ervaring met het vaststellen van goederencodes heeft, of wanneer het om risicovolle producten gaat. We zien dat bedrijven doorgaans voor deze optie kiezen als ze minstens veertig aangiftes per maand te verwerken hebben. Voor bedrijven die alles helemaal zelf doen, is extra bedachtzaamheid gewenst om ervoor te zorgen dat ze toegang tot de juiste informatie en tooling hebben.”

Over Descartes

Descartes (TSX: DSG) (Nasdaq: DSGX) is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand, SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en van de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo, Canada, en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd. Meer informatie: www.descartes.com. Volg ons op LinkedIn en Twitter voor de meest recente informatie.

Over Progress Communications België

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
Naar de press kits
×

Select country