Schrijnend tekort aan medewerkers in de logistieke en transportsector

·        Veel vacatures blijven langer dan zestig dagen openstaan

·        Grote vraag naar werknemers tijdens de eindejaarperiode

·        Zowel naar laagopgeleide als hoogopgeleide medewerkers is er een grote vraag

Brussel, 6 november 2017 – Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar sterk gestegen. Uit eigen cijfers van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, blijkt dat het aantal vacatures tussen 2016 en 2017 met dertig procent is gestegen. Het is vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar veertien procent minder vaak bekeken dan het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

270823 indeed%20logistiek a7fe38 original 1517233753

Vraag overstijgt aanbod

De vraag naar logistiek personeel groeit. Zo neemt door de groei de economie, en bijgevolg ook in de e-commerce, de vraag naar pakjesbezorgers toe. Vooral naar aanloop van de eindejaarsfeesten, hebben Sinterklaas en de Kerstman dringend nood aan medewerkers. Ze zijn goed voor maar liefst honderden vacatures. Deze medewerkers worden vaak tijdelijk ingezet, maar kunnen ook tot vaste jobs leiden. Volgens de data van Indeed hebben bedrijven en organisaties het vooral moeilijk om hun vraag naar ervaren supply chain managers in te vullen. Van die posities blijven op Indeed 82,1 procent langer dan zestig dagen openstaan.

“Veel internationale spelers bevinden zich in België, waardoor internationale handel en bijgevolg ook transport en logistiek hier belangrijke thema’s zijn. Nu de economie aantrekt, bloeit de logistieke sector op en neemt de vraag naar personeel hard toe. Voeg daar de versnelde digitalisering aan toe, en je hebt meteen een verklaring voor de reden waarom er zo’n grote vraag is naar hoger opgeleide profielen”,  zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed.

270824 logistiek%20indeed%202 e43587 original 1517233810

Het tekort aan medewerkers beperkt zich niet enkel en alleen tot supply chain management. Ook veel vacatures voor leverancierschauffeurs  blijven oningevuld (82,6 procent blijft langer dan zestig dagen openstaan), gevolgd door vacatures voor shipping agent (53,2 procent), supply chain analyst (50,9 procent) en dispatcher (50,4 procent).

Poos: “De logistieke sector staat voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van personeel. Maar dit biedt ook de kans voor organisaties in de logistieke sector om zich te onderscheiden en om sneller gevonden te worden door kandidaten. Door je als organisatie te verdiepen in wat kandidaten willen en hoe zij naar een job zoeken, kun je daar onder andere met vacatureteksten, specifiekere functietitels goed op in springen. Dit helpt de kans op een goede match tussen de vacature en werkzoekende te vergroten.”

Over Indeed

Meer mensen vinden jobs op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar https://be.indeed.com/about.

Over Progress Communications België

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
Naar de press kits
×

Select country