306640 knipsel 719780 large 1552902142

MUZIEK EN GOED GELUID HEBBEN POSITIEF EFFECT OP HOE WE ONS VOELEN

Sonos publiceert vandaag nieuwe resultaten over de positieve effecten van luisteren op onze gezondheid, creativiteit, productiviteit, seks en emoties.

311894 quantstudy heroimages earned final c23b58 large 1557396850

Brussel, 2 mei 2019 – Van het luisteren naar goed geluid – in de vorm van muziek, podcasts en andere audiocontent – gaan we ons beter voelen, meer bewegen, wordt ons seksleven beter, krijgen we nieuwe ideeën, worden we gelukkiger en productiever. Dat blijkt uit het wereldwijde online onderzoek van Sonos – een onderzoek naar de kracht van het luisteren onder 12.000 mensen uit twaalf landen. Drie jaar na het ‘Music Makes it Home’-onderzoek waarin werd onderzocht wat de impact van muziek thuis is, heeft Sonos nu onderzocht hoe belangrijk luisteren – met name naar muziek – is in onze levens en welke invloed het heeft op onze gezondheid. Mensen die elke dag drie uur of langer naar muziek luisteren geven zelfs aan dat het belangrijker voor ze is dan koffie drinken, seks of tv-kijken.

De kracht van goed geluid

Als geluid ertoe doet, dan geldt dat ook voor de kwaliteit ervan. Dat blijkt uit het Sonos Sound Experiment, waarin Sonos dieper in ging op geluidskwaliteit en de positieve effecten hiervan als aanvulling op het wereldwijde kwantitatieve onderzoek. Samen met professor Dr. Daniel Müllensiefen zette Sonos dit online experiment op onder meer dan 3.000 mensen uit Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Het experiment laat zien dat geluidskwaliteit een duidelijke en opmerkelijk effect heeft op onze perceptie van muziek: hoe goed het is, hoe authentiek en hoe het onze emoties beïnvloedt.

 

“Het doel van het online experiment was om meer te weten te komen over de impact van geluidskwaliteit op positieve emoties, en dat is gelukt”, zegt professor. Dr. Daniel Müllensiefen, muziekpsycholoog aan Goldsmiths College, University of London. "Op basis van de resultaten van het experiment zien we een significante correlatie tussen positieve emoties, een rijkere muziekbeleving en gelukkig zijn in het algemeen.”

  • Door het luisteren naar muziek met goede geluidskwaliteit waardeerden respondenten de muziek 20 procent meer.De kwaliteit van de muziek zelf beoordeelden zij 16 procent hoger. Ook voelden ze 8 procent meer emoties dan degenen die luisterden naar audio met een slechte geluidskwaliteit. Door goed geluid wordt muziek intenser beleefd: het roept diepere emoties op, zoals een gevoel van verwondering, tederheid, kracht, nostalgie, plezier, rust en verdriet.
  • Respondenten die geluidskwaliteit belangrijk vinden, blijken gemiddeld een stuk gelukkiger te zijn (met 9 punten verschil op een schaal van 0-100). Bovendien hechten ze meer waarde aan muziek en technologie, zijn ze actiever met muziek bezig en luisteren ze per dag langer.
311895 knipsel 3684ce large 1557397038

Naast de inzichten over geluidskwaliteit uit het experiment, onthulde het wereldwijde kwantitatieve onderzoek hoe belangrijk luisteren naar muziek, podcasts en andere audiocontent is om ons beter te voelen:

  • Van luisteren voelen we ons meer met elkaar verbonden.76 procent van de ondervraagden voelt direct een klik met iemand als ze erachter komen dat ze van dezelfde muziek houden. 70 procent vindt zelfs dat een goede muzieksmaak iemand aantrekkelijker maakt. Bovendien maakt muziek intieme momenten intenser: 59 procent vindt dat de juiste muziek seks veel beter maakt en hen avontuurlijker maakt in bed (56 procent). 22 procent kiest zelfs de muziek op basis van wat voor soort seks ze willen hebben.
  • Van luisteren wordt ons humeur beter en onze stress minder.Luisteren kan een grote invloed hebben op onze emoties, zo blijkt uit het onderzoek. 54 procent van de mensen zegt dat muziek ze weleens onverwacht aan het lachen of huilen heeft gemaakt. 68 procent geeft aan dat muziek hun humeur verbetert en 74 procent voelt zich minder gestrest als ze naar hun favoriete nummer luisteren. Onder Belgen is die invloed nog groter: 77 procent van hen ervaart een verlaging van stressgevoelens als hun favoriete nummer speelt.
  • Van luisteren worden we productiever en creatiever.Muziek helpt mensen meer gedaan te krijgen dan een tas koffie en zorgt ervoor dat ze zich goed voelen op het werk. Respondenten geven aan dat hun productiviteit door naar muziek te luisteren met 50 procent of meer stijgt, en meer dan de helft zegt dat ze met muziek meer hebben bereikt op de werkvloer.
  • Van luisteren komen we dichter bij onze gezondheidsdoelen. 75 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt dat muziek een grotere impact heeft gehad op hun sportprestaties dan het nemen van voedingssupplementen. 81 procent van de mensen geeft aan dat muziek ze helpt om fitnessdoelen te behalen. Voor 64 procent van de Belgen geldt dat muziek hen motiveert om met een work-out te beginnen.

Meer weten over de Brilliant Sound Survey? Ga naar https://blog.sonos.com/en/.

311896 kk 84d757 large 1557397045

Over de Brilliant Sound Survey

Voor het onderzoek verzamelde Sonos tussen 15 maart en 5 april 2019 online inzichten van 12.000 mensen uit twaalf landen wereldwijd. De in totaal 12.010 respondenten zijn tussen de 21 en 50 jaar oud, en afkomstig uit Australië, België, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Mexico, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De gegevens komen voor 50 procent van mannen en voor 50 procent van vrouwen. Voor wat betreft leeftijd is 33 procent van de respondenten tussen de 21 en 30 jaar oud, 33 procent is tussen de 31 en 40 jaar oud en 33 procent is tussen de 41 en 50 jaar oud.

Over het Sonos Sound Experiment

Het Sonos Sound experiment vormt een aanvulling op de wereldwijde kwantitatieve studie. Voor het online experiment, opgezet in samenwerking met Daniel Müllensiefen, een professor in de muziek psychologie aan het Goldsmiths College, University London, voerde Sonos subjectieve en objectieve testen uit onder meer dan 3.000 deelnemers uit de volgende landen: het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Polen, Duitsland,  Frankrijk, Denemarken en Zweden. Het experiment onderzoekt of de geluidskwaliteit van invloed is op de muziekbeleving en de emotionele reacties. De respondenten zijn tussen de 18 en 64 jaar oud en verdeelt russen ongeveer 50 procent mannen en 50 procent vrouwen. Voor het onderzoek, uitgevoerd door SoundOut (SliceThePie platform), luisterden de deelnemers naar een selectie van 12 muziekfragmenten opgenomen op 4 verschillende apparaten onderverdeeld in drie verschillende geluidskwaliteit niveaus (laag, midden en hoog), daarnaast is er ook een online vragenlijst afgenomen over de luistergewoontes.

Over Sonos

Sonos (Nasdaq: SONO) is een van 's werelds toonaangevende merken als het gaat om geluidsbeleving. Als uitvinder van multiroom draadloze homeaudio helpen de innovaties van Sonos de wereld beter te luisteren door mensen toegang te geven tot hun favoriete content en ze deze content te laten bedienen hoe ze maar willen. Sonos staat bekend om de ongekende geluidsbeleving, het doordachte design voor in het huis, het gebruiksgemak en een open platform, en maakt het gehele spectrum van audiocontent beschikbaar voor iedereen. Het hoofdkantoor van Sonos bevindt zich in Santa Barbara, Californië (VS). Meer informatie is te vinden op www.sonos.com.

Sonos

Miek Gielkens / Julie Verbruggen 

sonos@progresscommunications.eu

Progress Communications

+32 (0)3 303 20 70

progresscommunications.eu

Over Progress Communications België

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

Naar de press kits
×

Select country